Töre

_DSC0273t

För en tid sedan var jag nere i källaren och letade efter nånting, vad minns jag inte ens längre.

Det jag däremot hittade, förde mig i minnet raka vägen till den skog som en gång var vår, och som Far vårdade med hjärta och hjärna.

Jag hittade tre vedpinnar. Tre alldeles vanliga vedpinnar.

_DSC0271t

Eller nej. De är inte alls alldeles vanliga. Det är nämligen törved.

En gång för väldigt, väldigt länge sedan var jag med Far när han gick i skogen. –Kom hit ska jag visa dig någonting, sa han. Och så tog han mig upp på en liten kalknalle där det växte tallar. Han räckte mig en vedknosing han sågat och sa –Lukta på den här! Jag luktade. Det doftade…  underbart; terpentin, kåda, lägereld, livsens ursprung.

-Det är töre, sa far. Sätter du en tändsticka till veden, så tänder den direkt. –Titta där uppe! sa han sen och pekade upp i en tall.

_DSC0278t

Dess topp var alldeles död och torr. –Den har drabbats av törskatesvamp, sa Far, och när tallen kämpar för att överleva, bildar den så mycket kåda att det formligen sprutar ur barken. Ofta överlever trädet, men toppen dör. Veden man får ur ett sådant träd är ovärderlig.

arne rygg

Några veckor senare hade Far huggit upp tallknosingen till vedträn och han kom och gav mig dessa tre. –Se här, sa han. Här har du törveden jag berättade om. Dom kan du elda hemma i din spis.

Jag eldade dom inte hemma i min spis.

Jag har sparat dom och kommer aldrig, aldrig, aldrig att elda upp dom.

Dom är hjärtat.

Kommentarer

  1. Den är underbar, den där doften. Det vore hemskt, ja näst intill brottsligt, att elda upp just den veden.
    Och som av en händelse kom jag plötsligt ihåg att 5-6 mil norr om Luleå, efter E4, så ligger samhället Töre. ;o)

    SvaraRadera
  2. Dofter är suveräna minnesbärare. Han var klok din pappa.

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart minne, som man kan ta fram o inte bara se utan det bästa av allt känna doften!

    Uppe i norr hade min far alltid s k tjärved som vi eldade i brasan. Den doften glömmer jag inte...

    SvaraRadera
  4. Mira, känner du till "Fetvedens vänner"? http://www.fetvedensvanner.com/

    SvaraRadera
  5. Annica: Jag hade också för mig att det fanns en plats som hette Töre. Luktar det lika gott där? ;)

    Karin: Ja, han var klok...

    Dubbelörn: Jag tror att det är samma ska. Törved och tjärved.

    Viola: Ja, jag känner till Fetvedens vänner. De går i sanning in för det.

    Ninna: Ja, det kan jag tro...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg