Vattentornet på Drottningens bastion

Något som ganska snart fångade min blick när jag klev omkring på vallarna runt Nyborgs slott, var ett runt torn i tegel som stod lite vid sidan av.

_DSC0702vt

Först trodde jag att det var något som hörde till slottet, men när jag kom närmare förstod jag att det var nyare. Och något helt annat.

_DSC0703vt

Ett vattentorn!

Nyborgs gamla vattentorn står på den del av vallgravsvallen som kallas Dronningens Bastion och byggdes 1899 efter ritningar av arkitekt Emil Swanenflügel.

_DSC0704vt

Vattentornet blev kulturminnesmärkt 1997 och är unikt så till vida att alla inventarier och installationer finns kvar, inklusive tanken av nitade stålplattor.

_DSC0705vt

Men den här vackra tegelskapelsen var inte först på platsen.

Redan 1872 invigdes en annan vattenbehållare, nedgrävd i marken längst ut vid bastionens spets. Denna vattenbehållare togs dock bort i slutet av 1990-talet, då hela bastionen renoverades.

_DSC0706vt

Vattentornet mäter 22,40 meter från toppen till botten.

_DSC0707vt

Tornet är nyligen renoverat, och det finns tankar och förhoppningar om att här ska bli utsiktstorn för allmänheten. Utsikten över Nyborg fjord, staden och Stora Bält lär vara betagande.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg