Nunneört

_DSC0008n

Det börjar med små bulliga kullar av flikiga, gröna blad i fjolårsgräset.

_DSC0009n

Och så – i en temperatur då man själv fryser knäna av sig – kommer de små violetta blommorna.

_DSC0011n

Sakta sträcker de sina små strutar mot ljuset och efter någon vecka är hela slänten full av dem.

_DSC0012n

Nunneörten. Det finns flera olika sorter av nunneört, men jag är så gott som säker på att den jag hittat är den Stora nunneörten, Corydalis solida. Den har långa blomskaft, lätt böjd sporre och flikiga stödblad. Och den har många blommor på sin klase.

_DSC0015n

Visst är blommorna ljuvliga!

_DSC0408n

Växten är släkt med Fänrikshjärta, och det kan man faktiskt se på bladen. Stor nunneört är tämligen vanlig här i Uppland och den odlas även ibland i parker och trädgårdar. Jag älskar den på grund av de skiftande lila blommorna och de mjuka, kuddlika bladkullarna. Det är nästan så man vill böja sig ner och klappa.

Kommentarer

  1. Nu lärde jag mig något nytt :-) Har själv bara uppmärksammat gul nunneört.

    SvaraRadera
  2. Viola: Kul! Är det de här du menar? http://mirasmirakel.blogspot.se/2009/05/bergianska-i-maj.html

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg