Närgånget - Backskärvfrö


b1

Det lilla Backskärvfröet, Thlaspi caerulescens J. Presl & C. Presl, är en vårblomma som inte gör så där särdeles mycket väsen av sig, liten och oansenlig som den är. Ändå kan den fylla en hel gräsbacke så att det ser ut som ett grårosa skimmer ett par centimeter ovanför marken.

b2

Kryper man nära inpå den lilla örten, ser man att den är ett litet underverk av skönhet.


b7

b3

Alldeles vid marken har den en bladrosett plus de omfamnande bladen runt stjälken, och med tiden sträcker både blomma och stjälk på sig och sticker till slut upp cirka 10-15 cm över bladrosetten.

b5

Backskärvfröet är en senkomling i den svenska floran och man tror att den eventuellt kan ha kommit hit med höfrö på 1800-talet.

Den här lilla blomman är ett levande bevis på att man inte behöver vara stor, stark och färggrann för att vara vacker.

Kommentarer

  1. Oh Mira... så ljuvligt, underbara bilder! Ååååh...!

    Har aldrig någonsin stött på vad jag vet. Så konstigt, jag som alltid går med blicken i backen...!

    SvaraRadera
  2. Love it, backskärvfröet! En av de första blommorna jag plockade som barn.
    Tack för oerhört vackra närgångna foton.

    SvaraRadera
  3. IET: Nej, den är som sagt rätt oansenlig. Men där den väl växer, brukar det finnas många.

    Viola: Så roligt! Jag kan tänka att det blir en fin bukett när den fått växa till sig lite. Som den ser ut nu platsar den bäst i en äggkopp.

    SvaraRadera
  4. Fantastiska bilder! (Som vanligt ;) )

    SvaraRadera
  5. Kors och Tvärs: Tack! Jag har roligt!

    SvaraRadera
  6. Härligt, härligt att komma så nära!

    SvaraRadera
  7. Karin: Hihi! Tack vare min "böjelse" slipper ni själva böja er! ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg