På väg…

_DSC0810ob


Vi har just kommit hem från en treveckors husbilresa i Frankrike. Tre veckor! Det är den längsta tid jag någonsin varit utanför Sverige i hela mitt liv. Och den längsta tid vi hittills varit ute med husbilen i ett streck.

Jag antar att du som regelbundet brukar läsa min blogg kanske märkt att det varit, om inte knäpptyst så i alla fall lite lätt tystlåtet på Miras Mirakel den senaste tiden.

_DSC0813ob

Det har varit en fantastisk resa och vi har lärt oss en hel del, både om länderna vi farit igenom på väg till Frankrike och om hur det är att bo och resa i husbil i dessa länder. Min önskan är att jag ska kunna dela med mig en smula av våra erfarenheter och upplevelser.

_DSC0815ob

Min vana trogen har jag tagit tjyvtjockt med bilder och om du vill följa med så börjar vi nu, på Öresundsbron som det också var första gången jag for över. Mäktigt.

_DSC0816ob

Öresundsbron består av tre delar och är totalt 7 845 meter lång. Från öster passerar man först över en 3 739 meter lång tillfartsbro, som utgår från Lernacken strax söder om Malmö. Bron fortsätter sedan med en 1 092 m lång snedkabelbro (högbron), för att sedan övergå till en västlig tillfartsbro på 3 014 meter som slutar vid mynningen till den 4 050 meter långa tunneln, varav 3 510 meter är en sänktunnel. Tunneln ansluter från den 4 055 meter långa konstgjorda ön Pepparholm (strax söder om Saltholm). Pylonerna på bron är 203,5 meter höga och bron har en segelfri höjd av 57 meter. 5,35 kilometer av bron ligger på svensk sida. (Fakta och tunnelbild från Wikipedia)

1000px-Oresund_tunnel.svg

Vi skaffade ett bropass i förväg genom Husbilsklubben, och detta gjorde passagen väldigt lätt och smidig. Bara upp med den lilla transpondern i vindrutan och så åka igenom.

_DSC0817ob

Sådär! Nu är vi på väg!

Musik: The Verve: Bittersweet Symphony Instrumental

Kommentarer

  1. Nu ska jag läsa om er resa. Då jag själv befunnit mig på vägarna den senaste månaden har jag medvetet sparat detta nöje tills nu.
    En morot, en belöning i vardagens slit, något att se fram emot.

    SvaraRadera
  2. Skaffaren: Välkommen att följa med!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg