Den katalanska trädgården

_DSC0170j

-Alla de här fantastiska grönsakerna, var odlar ni dem? frågade vi våra katalanska värdar en dag. –Åh, sa en av dem, vi har en liten trädgård en bit här ifrån, där vi odlar det vi behöver. –Skulle man kunna få se den? frågade jag. –Vill du? frågade de glatt, uppenbart glada och rörda över att jag visade intresse. –Väldigt gärna! sa jag, det vore fantastiskt roligt.

_DSC0116j

Så efter lunch bar det iväg. Ut från bykärnan och längs den slingrande landsvägen till ett ganska stort inhägnat område en bit utanför byn. –Här! sa våra vänner stolt. –Här odlar vi allt vi behöver. Men det är inte mycket kvar nu. Det är sent på säsongen.

_DSC0117j

En av dessa pumpor fick följa med oss hem och ligger just nu på köksbänken och väntar på att bli soppa. Katalansk pumpasoppa.

_DSC0118j

_DSC0120j

_DSC0168j

Det svåraste här, berättade våra vänner, är bevattningen. -Varje dag pumpar vi upp vatten ur brunnen och fyller våra blå tunnor. Det blir åtskilliga liter.

Precis när de sagt detta hördes en kraftigt muller och regnet började ösa ner. –Kom! Vi springer upp till boden och söker skydd. Det regnar nog snart över.

_DSC0173j

Och så kom vi till den lilla odlarstugan och allihopa gick in och satte sig under tak. Två franska systrar, deras män, Hussen och…  nej jag gick inte in. Jag blev bara stående och stirrade på den fantastiska miljön. Vart jag än vände blicken fanns ett stilleben. Jag bara måste fotografera.

Åskan gick. Regnet öste ner. Hunden krektes i greset och Mira var lycklig.

Och nu får ni hålla i er, för nu kommer det bilder…  Många bilder.

_DSC0151j

_DSC0144j

_DSC0166j

_DSC0124j

_DSC0125j

_DSC0126j

_DSC0127j

_DSC0128j

_DSC0132j

_DSC0135j

_DSC0137j

_DSC0140j

_DSC0142j

_DSC0143j

_DSC0145j

_DSC0146j

_DSC0147j

_DSC0148j

_DSC0150j

_DSC0152j

_DSC0153j

_DSC0158j

_DSC0159j

_DSC0162j

_DSC0165j

_DSC0171j

_DSC0174j

Efter tre kvarts vräkregn och bombardemang mellan bergen minskade regnet och vi gick tillbaka hem. Hunden mådde bättre och alla undrade vad i hela fridens namn jag fotograferat hela tiden i ösregnet.

Jag bara log…

Kommentarer

  1. slottsträdgårdsmästaren12 oktober 2011 kl. 07:18

    Så underbart!

    SvaraRadera
  2. Karin: Ja. Om inte regnet kommit så kanske vi aldrig gått upp till den lilla stugan...

    Slottstädgårdsmästaren: Jag hoppades du skulle tycka om det, även om det är grönsaker och inte blommor.

    SvaraRadera
  3. Vilken njutning, tack!
    Är det kvitten - frukten med flugan (och det i ett lerfat)?
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. em: Tack! Ja, jag skulle tro att det är kvitten. De använde det till marmelad.

    SvaraRadera
  5. Påminner om vår trädgård. Stilleben överallt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg