Kalmar ångkvarn

_DSC0139k

En stor tegelbyggnad. Tonvis med tegel i nivåer, avsatser och olika färger. Välvda fönsterbågar. Torn. Kreneleringar. Nischer och pilastrar. Borgromantik. En Ångkvarn.

_DSC0142k

Dess historia börjar redan 1847 med att ett antal herrar startade en kvarn i kvarteret. 1870 tog Johan Jeansson över och tillsammans med sin son John byggde han upp en kvarnindustri som länge skulle vara den största i Skandinavien.

_DSC0140k

Kalmar vapen, Victoria walsmjöl, Kalmar rågsikt, Kalmar hushållsris och Svea havregryn. 1957 lades verksamheten ner. Men byggnaderna fick stå kvar även om det dröjde innan någon tog tag i och tog hand om.

_DSC0141k

1981 köpte Kalmar kommun kvarteret och idag finns bland annat Kalmar läns museum och Kalmarsalen, en kongress- och konsertsal, i byggnaden.

_DSC0152k

Arkitektur var roligare förr…

Kommentarer

  1. Avgjort roligare. Inte minst gamla fabrikslokaler.

    SvaraRadera
  2. Jag får associationer till både Södra Latin i Stockholm och Kungstornen. Vilken tur att de inte rev det!

    PS Jag läste om Engelbrektskyrkan, som du skrivit om. Skrev en kommentar men inlägget var kanske FÖR länge sedan? Eftersom jag gick i skola i närheten, hängde vi ofta där runt den kyrkan.

    SvaraRadera
  3. Ninna: Mer hantverkskunnande, mer fantasi, vackrare material. Vackrare allt!

    Jessica: Jodå, jag har både sett kommentaren och svarat på den: http://mirasmirakel.blogspot.com/2009/09/engelbrektskyrkan.html

    Risken är väl att det trots allt rivits ett eller annat vackert redan. Vi som gillar gammal tegelarkitektur får slå vakt om det som finns.

    SvaraRadera
  4. Fantastiska hus!
    Jag är smått lycklig över att jag bodde i en liknande gammal tegelfastighet i min vilda ungdom.

    SvaraRadera
  5. Jag börjar känna en tvingande lust att åka till Kalmar...

    SvaraRadera
  6. En underbar period; även industribyggnader skulle vara vackra och prydliga. Kraften från ångmaskinen överfördes och drev den tidens high tech. Att vi idag skulle anse många av de maskinerna som livsfarliga är en annan sak.

    När jag ser dina bilder kan jag bli lite irriterad på mig själv över att jag inte passade på att dokumentera Göteborgs Remfabrik i bild. Fabriken finns visserligen kvar och hör på något sätt ihop med Göteborgs Industrimuseum (det var åtminstone det sista jag hörde) och exteriören är inte så speciell, men interiören! Där hade inte mycket hänt på väldigt länge. Nåja, man tänker inte på allt när man är ung. Sedan kan man ju undra om jag hade grejat något sådant då.

    SvaraRadera
  7. Nora: Lust ska aldrig vara tvingande. Tvång förtar lust! :)

    Staffan H: Säkert var många av maskinerna både livsfarliga och bullriga. Men de behöver ju inte vara fula för att de blir säkrare. Eller hör säkerhet och fulhet ihop? Är det månne där skon klämmer?

    Om Remfabriken står kvar, så kan du väl åka dit och plåta nu?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg