Södervandring - Nytorget



Nytorget
var den sista anhalten på vår Södervandring den här gången. Mycket spännande har jag fått se och många bilder har det blivit.



I tanken har morfar varit min följeslagare på min Södervandring. Vetskapen om att han vuxit upp i de här kvarteren har gjort det extra spännande att gå här.

"Mormor bodde på Söder på olika platser: Brännkyrkagatan, Åsögatan, Nytorgsgatan, Södermannagatan. Jag har bevarat några gamla kort från dessa platser. Astri påstår, att hon bott hos ”Mormors” redan på Åsögatan, men det har jag just inget minne av. Däremot har jag massor av minnen från Nytorgsgatan. Södermannagatan var ett senare skede."



Från morfars vykortssamling har jag också kunnat hämta flera gamla bilder från de här trakterna och det har givit ytterligare en dimension till mina inlägg.




Sajten Södermalm i tid och rum har också varit väldigt lärorik och jag har länkat till den flera gånger. Tack!



Gamla hus och arkitektur intresserar mig mycket och av den varan har jag verkligen fått mitt lystmäte. Från storstilade tegelbyggnader till små, sneda, vinda träkåkar.



Trötta i fötterna men nödja och belåtna traskade vi iväg till Medborgarplatsens tunnelbanestation och reste hem. Tack Astrid J för en utmärkt guidning.

Sedan jag gick på den här vandringen har jag hunnit göra ett nytt besök på Söder. Den här gången till den gata och den tomt där morfars barndomshus stod. Jag är inte färdig med söder än!


Kommentarer

Populära inlägg