Djurgården runt på egen köl - eller turist i egen stad



Med en alldeles egen liten båt kan man ta sig in på platser som annars kan te sig tämligen oåtkomliga. Härom kvällen fick vi för oss att Djurgårdsbrunnskanalen skulle vara ett trevligt utflyktsmål. Solen var i sjunkande och motljuset fick det skira lövverket att skimra.



Precis när man passerat Lilla Sjötullsbron har man Johansdal om styrbord. Full med snickarglädje och punschverandor och sådant där som jag inte alls tycker om... Nej. (Någon som tror mig?)



Det var ganska många som utnyttjade finvädret och spatserade utmed kanalen eller satt och njöt i solnedgången. Förvånansvärt få båtar, däremot.



Djurgårdsbrunnsbron som jag passerat över så många gånger. Nu var det dags att passera under.



Utanför Sjöhistoriska var det optimistjolleskola. Ett gäng allvarliga barn som sammanbitet försökte hålla reda på skot, roder och vindar. På en gång.



Sirishov nedanför Skansen och Bredablick. Högst upp i Bredablick fanns en gång Skansens klädkammare.



Skånska gruvan där flickorna Helin och Voltaire numer huserar.



Djurgårdsbron.



Och alla skutorna utefter Strandvägen, som jag tycker så mycket om att strosa och titta på. Lite annorlunda att se dem från sjösidan.




Nordiska museet
i gyllensol.




På andra sidan Skeppsholmen med Skeppsholmskyrkan, Moderna museet och Östasiatiska museet.




Vasamuseet är egentligen en vansinnigt ful skapelse.



Det lilla fyrskeppet Finngrundet. Här har jag varit ombord på studiebesök i Svenska fyrsällskapets regi. Spännande.



Kastellholmen med Kungliga skridsko- och roddklubbens paviljong. Ytterligare ett av stadens urhäftiga tokhus. Nedan självaste Kastellet. Jo. Med hissad flagga.





Lägnst ut på Kastellholmen vilar sig Briggen Tre Kronor med Katarina kyrka och Fjällgatan i fonden. Fjällgatan som jag skulle komma att begå bara några dagar senare. Inlägg kommer.



Djurgårdsstaden mot Beckholmen.



Danvikshem mitt emot Waldemarsudde är inte slottet som någon trodde, utan ett äldreboende. Ett antal från sjön kommande stadsbesök lär ska ha saluterat utanför Danvikshem istället för utanför slottet. Och vad ska man tro om man aldrig besökt Stockholm förut?

När vi kommit så här långt var det dags att vända fören hemåt. Det började bli kyligt.

Kommentarer

  1. Tack för en trevlig båttur! Visst är det roligt att se stan i ett annat perspektiv så där.

    Tänk om jag suttit där på en bänk vid kanalen med min bok och min kamera som jag ju gör lite då och då (som på din bild 3). Vi hade kanske fått syn på varandra. Skeppshunden hade jag nog känt igen i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Gabrielle: Det är alltid roligt att se invanda saker från nya håll...

    Om du suttit där... Jag hoppas att du gett dig till känna. Den där gula skeppshunden i fören med sin skrikorange väst hade du inte kunnat missta dig på...

    SvaraRadera
  3. Vad kul att se detta. Det är många spännande saker man kan se från en båt men detta hade jag inte kunnat göra. Både mast och köl sätter stopp för för vissa delar av Stockholm så det är tur att du är ute och och fotograferar.

    SvaraRadera
  4. Kastellet er akkurat som å se en mer tøff og rustikk versjon av Oscarshall, den rosa-hvite kniplingskledde lystslottet som Bernadottene satte opp i Frognerkilen i Oslo. :)

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder, jag har åkt dessa turer många gånger men det var några år sedan, alltid lika imponerande.

    SvaraRadera
  6. Scribo: I cirka 20 år har inte heller vi kunnat göra detta. Vi är också en seglarfamilj. Djupgående på 2 meter och mast på 17 meter sätter P för det mesta utom den krabba sjön utanför slussen och stadsgården. Så du må tro att vi kommer att smita in både här och där med vår nyinförskaffade lilla tvålkopp!

    Anita: Oscarshall? Den måste jag söka på. Spännande!

    Randiga Tråden: Tack! Då är det dags att göra det igen! :)

    SvaraRadera
  7. Sitter här och funderar på om det inte borde vara tvång för Stockholmare att en gång om året ta just en sån här färd längs stadens vatten. Vi gjorde det med skolan minns jag, men.. nej, jag kan inte komma ihåg hur många år sedan det är senast. (Som jag satt i en båt inne i stan för stadens skull, inte för att bara förflytta mig bort från den menar jag.)
    Ack ja..

    SvaraRadera
  8. IET: Tycker jag låter som en bra idé! Speciellt borde politikerna ta den här turen. Runt varenda strand.

    SvaraRadera
  9. Her har du historien om Oscarshall, og det er åpent for publikum i sommer....
    http://no.wikipedia.org/wiki/Oscarshall

    SvaraRadera
  10. Nice! Riktigt  bra och mycket inspirerande. Tack för att dela! good

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg