Vattentornet i Bergshamra



Jag vet inte vad det är som gör att jag tycker att vattentorn och vattenreservoarer är så fascinerande.



Det är något med arkitekturen, det uppåtsträvande, funktionen, den stora bassängen högt där uppe. Nästan något sakralt.

Och det är något med allt vatten. Det mörka, tunga, kalla dricksvattnet. Livets vatten - högt i skyn.




Nästan som valvbågar eller stävpelare sträcker sig stödbenen upp mot reservoaren. Mäktigt och kraftfullt.

Nu är inte Bergshamra vattentorn i Solna världens vackraste vattentorn. Men tanken finns ändå där... Och kraftfullheten.




Till och med betongen tycks bli vacker med sin råa, kärva yta.



Som på ett solur visar skuggan timmarnas gång över väggarna. Vandrande, skridande tid.

Jag tänkte vattentankar.




Reservoarvolym: 10 000 m³
Högsta vattenyta över mark: 37 m
Färdigt år: 1951
Projektör: VBB
Entreprenör: Armerad Betong


Tornet är tillbyggt. Ursprunglig reservoarvolym är 2 400 kubikmeter och tillbyggnaden 7 600 kubikmeter.

En kubikmeter 4-gradigt vatten väger ett ton.

Fakta har jag hämtat från Eber Ohlssons hemsida
Skånska vattentornssällskapet. En guldgruva för den som gillar vattentorn.


Kommentarer

  1. Det är något visst med torn. När ska du fota fyrar?

    SvaraRadera
  2. Randiga Tråden: Visst är det! Jag har redan börjat så smått med att lägga ut lite fyrbilder: http://mirasmirakel.blogspot.com/search/label/Fyrar%20och%20lurar och mer lär det bli. Jag är också medlem nr 60 i Svenska Fyrsällskapet.

    SvaraRadera
  3. Du borde komma och kika på vattentornet i Rimbo! :) Inte så långt. :)

    SvaraRadera
  4. Maria aka Jakeline: Tack för att du tittade in! Kollade snabbt efter bilder och ser att det påminner om Bergshamratornet. Kanske blir det en vårutflykt åt ditt håll... Finns mycket annat spännande att titta på åt det hållet också! :)

    SvaraRadera
  5. Jag kom på efteråt att du har skrivit och fotat lite om fyrar, jag gick in nu i kväll och såg att jag tom har kommenterat. På återseende.

    SvaraRadera
  6. Randiga Tråden: Ja, jag hade också för mig det... Till sommaren plåtar jag nog ett par till! :)

    SvaraRadera
  7. Skönt att inte vara ensam om uppfattningen att betong understundom kan vara väldigt vackert. ;-)

    SvaraRadera
  8. Staffan H: Understundom! :)

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Jag har en fin oljemålning med härlig kolorit målad av Nils Asplund. Den är till salu.
    070-6071424
    Hälsningar
    Thomas

    SvaraRadera
  10. Thomas: Spännande! Vad föreställer den? Hur stor är den? Vad kostar den? Välkommen hit förresten!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg