Var och vem får man fotografera? Moderskeppet reder ut begreppen

På min vanliga runda bland mina bloggvänner idag hittade jag det här klippet hos Slottsträdgårdsmästaren. Bra! Jag har väl någorlunda koll på vad man får och inte får när det gäller fotografering, men det kändes bra att få det så tydligt framställt som det görs här på Moderskeppets YouTube-klipp.

Sen tycker jag förstås att man alltid - och det nämns också i klippet - frågar vänligt om det är ok att fotografera. Det tillhör liksom god ton.

Tack Hasse för att du krafsade fram klippet och tack
Moderskeppet för att ni gick in i studion och spelade in.

Kommentarer

  1. Tack för det. Jag har undrat en del över det där. Har då och då lust att fotografera folk omärkligt t.ex. på tunnelbanan men har aldrig gjort det. Kanske ska man alltså klämma iväg en bild och sen efteråt fråga om det är ok. Fast då frågar väl den avfotograferade vad jag ska ha den där bilden till. Och då säger jag: lägga ut den på bloggen! Och då är dom kanske inte med på det och så spricker min bloggidé. Frågan är då: ska jag plåta i alla fall, låta bli att fråga och lägga ut bilden om den inte kan uppfattas som kränkande? Men det är kanske fult att göra så fast alltså lagligt.

    Nu blir det nog inte av ändå för i så fall måste jag nog skaffa mig en väldigt tyst och diskret "spionkamera" och det har jag ju inte tänkt göra.

    SvaraRadera
  2. Gabrielle: Njae... Fult är det väl inte. Det beror ju på hur bilden är tagen. Objektivet rätt upp i ansiktet på en enstaka människa eller många människor på en och samma bild. Jag känner igen ditt dilemma. Jag undviker själv att fotografera människor som går att identifiera och sedan lägga ut bilderna på bloggen - i de fall de inte gett sin tillåtelse, förstås. Kalla det feghet - det är i alla fall inte olagligt. Du får bedöma från fall till fall.

    SvaraRadera
  3. Och då säger jag tack till dig Mira som la upp det på din blogg. Jag har faktiskt haft Göran Segeholm som lärare på Fojo. Han är oerhört inspirerande. Har du träffat honom?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg