Ryfors - Den gamla kvarnen



Lite längre nedströms från det gamla badhuset ligger Ryds kvarn. Det var ganska mycket vatten i ån, och jag tvekade länge innan jag vågade gå över. Det var fuktigt och lite isigt på marken och i min fantasi var spångplankorna både hala och murkna.

Sen tänkte jag att va fan, om jag inte knallar över så måste jag gå runt hela vägen och det orkar jag inte! Så jag gick. Stel som en pinne och med små, små steg. -Snart över, snart över! tänkte jag medan jag gick.

Vattnet brusade stritt på ena sidan och var sugande djupt och svart på den andra. Hujedamej!

Jag tog ett mycket djupt andetag när jag var över.



Kvarnen lär ska vara från slutet av 1600-talet. Det fanns ett faktablad i en liten hållare på huset, men det var bara ett och det nändes jag inte ta.



Kvarnens trappstenar är gjorda av gamla, uttjänta kvarnhjul. Som vanligt hade det varit spännande att gå in, men det var stängt för säsongen. Skulle jag tro.

Ett tag funderade jag på att gå upp en sväng i
Ryfors gammelskog, men insåg att jag inte skulle hinna innan frukost, så jag vände av åt andra hållet. Nedströms.

Kommentarer

  1. Jag bor ju endast ca 3 mil från Ryfors,men jag tror inte att vi någonsin "gjort" Ryfors så som du. Typiskt. Hemmablind. Jättefina bilder.Vi får väl ta en tur ner till Mullsjö framemot vårkanten igen. Passade du inte på att ta en sväng om Ryfors´Godislager? Deras gräddkolor är härligt kaloririka, högt GIvärde,jätteonyttiga och jättegoda. Lille Emser-färgade är dom också. När kommer han?

    SvaraRadera
  2. Den sortens miljö som förflyttar en i tid och rum.
    Fantasier, drömmar, tankar och tacksamhet över att leva nu och att inte vara smedhustru med nio ungar, gammelmoster och en svagsint kusin hopträngda i ett kök.
    Margaretha
    suptant säger wv - och det är jag då rakt inte, men förmodligen söp smeden och slog hustru och ungar varje lördag

    SvaraRadera
  3. Lisette: Ja men det måste ni absolut göra! Här finns ju förutom den mysiga Engelska villan så väldigt mycket annat att kika på, plus en vacker natur. Och nej, vi besökte inte godislagret. Vi hade så bråttom upp för att titta på voffsarna.

    em: Som alltid i gamla miljöer mumlar det och prasslar i ögonvrårna. Rätt vad det är kan jag höra knarret från en kärra och skrik och skratt från det gamla badhuset. Och naturligtvis är jag oerhört tacksam att jag inte lever hopträngd i ett kök med gammelmoster och svagsint kusin. Eller nio ungar.

    Kanske var smeden stor och snäll och stark och gjorde rätt för sig och gungade sina minsta på knäet på lördagskvällen...

    SvaraRadera
  4. Milda moster vad fantasin skenade iväg när jag läste det här inlägget. Vilka miljöer! Här finns det massor av möjliga bilder som bara ska tas av en fotograf med ögon känsliga för sådant.

    SvaraRadera
  5. Staffan H: Jodu! Du kan tro att jag gillar det här stället! Jag blir liksom aldrig färdig med upptäckterna. Det är bara att åka tillbaka...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg