Nedför Soten i snöstorm



Alldeles bredvid vår eminente bilplåtmek, som som är så duktig och billig att det bokstavligen gör det värt pengarna för resan till och från Stockholm, (men jag berättar inte var han finns - då åker alla dit och så höjer han priset!) ligger Sote kanal.

Bilen hade fått sig ett litet rostangrepp i bakluckan, så vi körde den till "Plåtniklas". På vägen hem ville jag se kanalen, som jag inte sett sen jag var barn. (Vi bor väl för nära!)




Det var spännande att stå där i blåsten och se segelbåtarna gå igenom kanalen. Brovakten gick uppenbarligen inte efter någon tidtabell, utan öppnade och stängde när det kom båtar. Och tryggt och säkert kan båtarna nu gå igenom utan att behöva tampas med grynnor och elände utomskärs.



Den här kanalen byggdes på 30-talet eftersom farvattnen utanför är särdeles besvärliga. Somt fick sprängas och annat fick muddras och många var det som fick sin utkomst vid bygget.



Och vem minns inte Karl Stranne på briggen Blue Bird av Hull nedför Soten i snöstorm med nedisad rigg, själva julafton sjuttiotvå?



Dock sjunger Thåström lite fel. Det ska vara sviktade stumpar! Inte sviktande!



Jag gråter alltid hejdlöst av den här...

Trots att jag vet att briggen troligtvis klarade sig och Karl Stranne inte alls glömdes ombord.

Kommentarer

  1. Nu har jag haft tid att scrolla mig igenom din resa. Vilket härligt äventyr. Och så fantastiskt med dessa bloggar där man får följa med på spännande utflykter till platser man aldrig varit på,

    Din del av västsverige är fullkomligt okänd för mig. Men åh så vacker!
    Tack för att du visar så vackra bilder! Och berättar så initierat!

    SvaraRadera
  2. Monet: Ja, jag har ju sett att du själv varit på resa, en betydligt längre dessutom. Jag har följt dig också, må du tro, men det blir inte så mycket ro till kommenterande när man är på resande fot. Jag smålog lite åt Dessis plurr - lilla vattenhunden - och trodde ett tag att flygplandet stod utanför Linköping. De har ett par sådana där också. Men så kom jag ju ihåg att du sagt att du var uppvuxen i Skåne, så då fick jag tänka om.

    Vi har haft väldigt bra resehandböcker med oss och en bra kartbok. Sedan har vi samlat foldrar utmed vägen som vi pluggat igenom. Så du må tro att vi lärt oss en del!

    SvaraRadera
  3. Briggen Blue Bird är en av mina favoriter också'

    Här fåt Du en trevlig gtrej från Youtube "Korpiklaani (Shaman) - Kanohta Lávlla"

    Lev väl
    Jörgen

    SvaraRadera
  4. Nu har jag tagit igen vad jag missat. Att vara helt avslappnad en lördagmorgon, läsa i lugn och ro... jag känner mig nästan som om jag själv varit med på resan...!
    (Och nu märker jag att jag låter som en turistguide när jag babblar mig igenom var du varit inför en tåligt lyssnande make... :-)) (Hmm.. han kanske inte vaknat ännu?) (Ha! Nu är han vaken! "Vadå, är Husabykyrka inte äkta!?) *fniss*
    Tack för alla fina inlägg Mira. Jag har njutit.

    SvaraRadera
  5. Jörgen: Nu är jag hemma igen, så nu ska jag ta och lyssna igenom dina tips!

    Lilla Eken: Så roligt! Ja, vi har väl semester lite till mans (kvinns) nu, och det blir lite si och så med bloggande och besökande hos bloggvänner. Snart är vi tillbaka i gamla hjulspår och får tid att titta runt och ta del av varandras inlägg och sommarupplevelser. Det ska bli roligt! Tack för att du följde med! Och nej - det verkar som om Husaby kyrka inte är helt igenom äkta...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg