Svanfoten



Nere vid Ekebysjöns vatten kom en majestätisk knölsvan simmande mot mej från andra sidan sjön. Nu blir det väs, tänkte jag. Men svanen sa inget. Den simmade alldeles nära och sträckte långsamt ut sin ena fot och tittade på mej.

Den låg så länge. Nappade lite i vattnet, tittade och tittade, alltjämt med sin fot utsträckt.



Först efter flera minuter gav den upp. Vände om och simmade iväg - med högerfoten i vädret.



Om jag försöker ro med bara en åra, så far jag runt i cirklar. Denna svan klöv vattnet spikrakt. Med sin högerfot utsträckt bakom sej...

Kommentarer

  1. Men vilken lustig svan...
    Huh.. blir lite nervös och orolig ändå, hoppas att han inte gjort illa sig. Tänk om han kanske fastnat med benet sådär... fått kramp. Eller så luftar han bara foten. Det kan man ju själv få lust att göra såhär ibland på våren.
    Nu satte du allt myror i huvudet på mig...
    /I.

    SvaraRadera
  2. Jag undrar också vad den svanen har råkat ut för. Svanar brukar inte ha ena foten utsträckt på det där viset.

    SvaraRadera
  3. Ser både lustigt och konstigt ut, man hoppas den klarar sig bra.

    Hälsningar
    Ingela

    SvaraRadera
  4. Lilla Eken, Staffan H och Ingela: Att de sträcker på sina ben då och då, det har man ju sett. Men inte så här länge - och så intensivt. Svanen med sitt ben har inte riktigt kunnat lämna mej ifred, så jag har skickat en länk till det här inlägget till en kille jag känner i Naturskyddsföreningen, som dessutom kan Ekebysjön på sina fem fingrar. Troligtvis är det inget alls att oroa sej för. Svanen såg ju frisk ut i övrigt. Det enda var att den inte väste eller försökte skydda revir.

    SvaraRadera
  5. Enligt min kontakt på SNF är det ingen som helst fara med svanen. Han brukar göra så där. Och sätta myror i huvudet på fler än mej...

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att höra.
    Och vad kul att få lära att det finns original även inom fågelsläktet. ;-)
    /I.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg