Morfars avhandling på Tekniska museet



Jag tog eftermiddagen ledig idag för att besöka Tekniska museets arkiv. Jag hade nämligen fått reda på att där skulle morfars avhandling om Nyköpings bruk och faktori finnas.



Efter att ha stött på rejäl patrull och blivit tämligen snorkigt behandlad av Södermanlands museum, som också ska ha en kopia av avhandlingen, vände jag mej alltså till Tekniska museet. Och blev behandlad som en Very Important Person. Heders!

Det har varit en stor dag idag. Jag gick hem med 85 bilder i min kamera och ett löfte om en papperskopia av hela avhandlingen. Det är roligt att släktforska och det är roligt att följa i morfars fotspår...

Nu får vi se vad vi ska göra av materialet. Syster ska få titta igenom och se vad som är så intressant att det går att lägga ut på
morfarsbloggen. Det här är SÅ spännande!

Kommentarer

  1. Ah, Tekniska museet - vi var ofta där när jag var barn, det var redan då ett roligt museum där besökarna aktiverades.
    Kul att du fick tag på vad du sökte! Min erfarenhet är att länsmuseerna ofta är underbemannade och inte alltid har kvalificerad personal - fast ett vänligt bemötande borde man väl ändå klara av...
    Jag har funderat på att kontakta ett par museer utomlands för att höra om de har saker (konst från familjen) som jag har hört sägas att de har - men det har inte blivit av. Kanske ditt positiva besked kan sporra mig.
    Margaretha
    Occult säger wv - undrar hur man ska tolka det?

    SvaraRadera
  2. em: Det ska du definitivt göra! Man morrar en stund över snorkiga museitjänstemän, men känslan av att stå där med en kär släktings efterlämnade saker får tanken att svindla och hjärtat att bulta.

    Occult... Ja nog var det magiskt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg