Bokskatt



Mor var duktig på att binda in böcker. En talang som hon förövrigt lämnade i arv till min syster. Och Morfar var duktig på att samla på sej böcker. Hyllmeter efter hyllmeter med gamla vällästa böcker har vi att gå igenom, min syster och jag.

De allra mest sönderälskade böckerna började mor binda in - binda om - ge nya vackra kläder, och jag fick i sinnet att jag skulle presentera några av dom här på min blogg.

De är sins emellan rätt olika.



En bok heter "En gyldenne Book" och är skriven, eller ja - snarare tecknad - av Albert Engström och utgiven på Beijers Bokförlagsaktiebolag i Stockholm 1911.



Den andra heter "Byggnadsritningar till moderna sportstugor och villor" av J. J:son Gate m.fl. utgiven på Victor Pettersons Bokindustriaktiebolag 1919. På titelsidan står: Utförda för Viggbyholms Park- och Trädgårdsstad, med 360 teckningar.



Den tredje och största boken heter "Gamla Svenska Städer" Häfte nr 5, utgivet av Cederquists Grafiska Aktiebolags förlag i Stockholm, 1916.



Med i presentationen får också den lustiga "Das neue Gartenbuch für kriegs-und friedenszeit" vara. Den är i så gott skick att den inte har behövt bindas om. Boken som beskriver om hur man "Wie ohne Gärtner jedermann sein Gartenland bebauen kann". Som enligt Googles förträffliga översättningsprogram blir "Hur man utan trädgårdsmäster sin trädgård odla kan". Den är utgiven av Der Gelbe verlag in Dachau och tryckt i fraktur på tyska, så förvänta er inte några vidare vare sej tolkningar eller översättningar. Men bilderna och layouten är suveräna!

Min tanke var att då och då presentera några sidor och bilder ur dessa gamla böcker. Det är kuriosa, det är historia. Om inte annat kan man lägga huvudet på sned i förundran över hur allting var och hur saker och ting kunde te sig. Då, för nästan hundra år sedan...

Här kan du gå in och titta på ett fint bokbindarinlägg som Christina på bloggen Stribergs station har gjort.

Kommentarer

  1. Det här var v e r k l i g e n roligt att se!
    Jag går just nu på en bokbindarkurs och vi håller precis på att lära oss att binda in böcker med klot, som böckerna på din första bild.
    Din mamma var verkligen duktig, det är otroligt vackra böcker.

    Och pappersmarmorering har jag också lärt mig genom att gå på kurs i Skåne och i Istanbul.

    Två spännande hantverk som är intimt förknippade med varandra.

    Jag kommer att skriva om pappersmarmorering på min blogg så småningom.
    Om du klickar på bokbinderi i min etikettslista så kan du se bilder från min nuvarande kurs. Om du har lust förstås ;)

    Tack för ett verkligt intressant inlägg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg