Stockholms stadsbibliotek

På min söndagsutflykt till Observatoriemuseet passerade jag Stockholms stadsbibliotek, en monumental och vacker byggnad, som jag inte kunde låta bli att fotografera. Molnen låg lågt över staden idag och regnet skvätte, men biblioteket låg där och strålade ut värme med sin terrakottafärg och alla sina lysande fönster.





Stockholms stadsbibliotek ligger i korsningen Sveavägen och Odengatan. Arkitekten hette Gunnar Asplund och han planerade biblioteket med en centralhall för utlåning, omgiven av mindre läsrum och ljusgårdar.



När biblioteket efter tio års arbete stod klart i mars 1928, hade det blivit till ett av de främsta exemplen för svensk tjugotalsklassicism, den stilriktning som övriga världen kallade ”Swedish Grace”.



Biblioteket skulle bli Asplunds sista storverk i denna stil; två år senare, på Stockholmsutställningen 1930, hade Asplund helt gått över till funktionalismen.



Jag har varit inne i biblioteket många gånger, men den här gången hade jag bråttom till mitt utflyktsmål, så interiören får vänta till en annan gång.

(Fakta från Wikipedia)

Kommentarer

Populära inlägg