En Gyllene Bok



Jag kan ha varit åtta eller nio år då jag först fick syn på den här boken i vår lilla bokhandel. Jag Ville Ha Den. Jag önskade mej den i födelsedagspresent. Men den kostade mycket pengar, så jag fick vänta på den ett helt år.



Vilken lycka det var när jag äntligen fick den. Ren fröjd. I dubbel bemärkelse stjärnögd kröp jag upp i min säng och bläddrade och läste, om och om igen, tills jag i stort sett kunde den utantill. Jag fick lära mej om stjärnor och kometer, nebulosor och galaxer och hur långt vetenskapen hade hunnit då. Boken var utgiven 1964.



Jag fantiserade, strök med fingrarna över bilderna och smög ut i stjärnenatten för att se vad jag kunde känna igen...



Ett stort intresse grundlades då. Astronomi. För en liten flicka.



Jag hade inte så många kompisar. Dom andra flickorna lekte med Barbie...



Kommentarer

  1. Underbara Gyllne bok...så vacker!
    Önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma, min trädgårdsmästarvän! Gyllene böcker är inte fel, oavsett de innehåller naturen eller astronomi. Att så väcka barns intresse och fantasi är en god gärning!

    SvaraRadera
  3. Den här boken hade min man också, har hittat den i gömmorna.

    SvaraRadera
  4. Randiga Tråden: Du kan tänka dig att de bör böckerna gläntade på dörren till en ny och spännande värld för många barn!

    SvaraRadera
  5. Jag lånade en bild av dig till en bloggpost om en annan astronomibok i samma serie. Boken du skriver om sitter också inpräntat i mitt minne :-). Du hittar mitt inlägg här: http://amatorastronomi.wordpress.com/2012/04/09/doft-av-en-svunnen-tid/

    SvaraRadera
  6. Johan: Väl bekomme! Det är roligt att En gyllene bok om astronomi satt sådana spår och kanske till och med lett en eller annan in på astronomins (eller amatörastronomins) bana.

    SvaraRadera
  7. Har denna bok sedan jag var i sju åtta års åldern på det tidiga sextiotalet.
    Den står i bokhyllan bland andra astronomiböcker.
    Då och då plockar jag fram den sitter och bläddrar i den och njuter av de vackra illustrationerna.
    Blev inte yrkesastronom, men väl amatör astronom. Ett intresse som pågått oavbrutet och utvecklats under ca 45 år.
    Mvh Jan S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan S: Roligt att du hittade hit! Jag tror att den här boken lyckats väcka ett intresse för astronomi hos många i vår generation. Rymden och stjärnhimlen är något av det mest storslagna som finns, och att vända blicken och tankarna ditut då och då förhindrar mången tanke på storhetsvansinne.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg