Sibyllans 100 år

DSC_6185s

Doften…

Jag lovar dig att doften inne på Sibyllans kaffe- och tehandel på Sibyllegatan 35 i Stockholm är överjordisk. Tyvärr kan jag nu inte blogga doft, men jag får göra så gott jag kan med mina bilder, så får du tänka dig resten.

DSC_6184s

Här inne är det sig likt. I stort sett. Hyllorna. De gamla reklamskyltarna på väggarna. Kaffekvarnarna. Och alla burkar och påsar. Riktiga påsar med riktiga snören om.

DSC_6183s

Jag ville stoppa nosen i varenda burk. Men då ginge jag väl ut härifrån vimmelkantig. Så jag nöjer mig med att peka med kameran åt alla håll och köpa med mig den obligatoriska påsen Sir Williams. Sir Williams som är den välbevarade familjehemligheten blandad av sju kinesiska tesorter och för vars skull jag återvänder hit gång på gång. År ut och år in.

DSC_6177s

DSC_6175s

DSC_6176s

Det var här jag köpte min kära Denby Pottery 2 1/4 pt tekanna någon gång i början på 1980-talet och lyckligt bar hem till Hallandsgatan i famnen. Den är mig så kär att den nästan förtjänar ett eget inlägg framöver. Den tillverkas inte längre, och skulle den gå sönder bleve jag olycklig.

denby

DSC_6179s

DSC_6178s

DSC_6170s

DSC_6171s

DSC_6172s

DSC_6173s

DSC_6174s

Jag minns de gamla farbröderna i sina prydliga rockar, som stod bakom disken och sirligt och med stor yrkesstolthet vägde upp mitt te. Mitt Sir Williams.

Och i år fyller Sibyllans 100 år. Jag är glad att jag har fått besöka den här ljuvliga butiken i 37 av de 100 åren.

Grattis Sibyllan!

DSC_6186s

DSC_6187s

Kommentarer

  1. Bara dom inte slutar med sir Williams så...

    SvaraRadera
  2. Det kallar jag butik! Golvet, taket, hyllorna, skyltarna, burkarna, påsarna! Och dofterna! Den vackra butiken skulle jag vilja ha nära!
    Sir Williams verkar vara en intressant bekantskap eftersom den hållit så länge.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder!
    En gång när jag handlade där var kunden före mig en typisk Östermalmsdam av äldre årgång. Hon ville ha Darjeeling "men det ska vara andra skörden", sa hon på sitt östermalmsiga överklassiga sätt. Snobbigt och fjompigt tyckte jag då och fnissade inombords. Men har sen förstått att det var jag som inte visste tillräckligt om te. Läser mig till att Darjeeling skördas tre gånger och smaken blir olika. Intressant. Så där fick sig mina fördomar om "östermalmsigheten" en törn.

    SvaraRadera
  4. Oh, Sibyllans - förflyttades omedelbart 40 år tillbaka och min uppväxt på GrevTuregatan. Sir Williams slutade vi dricka när vi flyttade till Skåne. Numera dricker vi bara grönt te, undrar om Sir Williams finns grönt... Fina foton! Har man en gång varit på Sibyllans så känner man doften när man ser bilderna.

    SvaraRadera
  5. Hej Mira!
    Har du fixat ”minibildspel”?
    Nyfiken...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg