måndag 12 december 2016

Månuppgång

moon

onsdag 7 december 2016

Bobergs Nobelpalats

I dessa dagar, med Nobelprisutdelningen i faggorna och det nya Nobelcentrets på Blasieholmen vara eller inte vara som skarp debatt mellan Vill Ha och Vill Inte Ha, tog jag mig för att gå till Arkitektur- och Designcentrum för att titta på Ferdinand Bobergs originalritningar till Nobelpalats på Östermalm i Stockholm.

1906 fick Ferdinand Boberg Nobelstiftelsens uppdrag att rita ett förslag på hur ett Nobelhus skulle kunna se ut och 1911 visade han sina ritningar. Förslaget fick mycket blandad kritik, och de som inte tyckte om det, bland andra stadshusarkitekten Ragnar Östberg och Isak Gustaf Clason, som ritat Nordiska Museet, tyckte att förslaget var osvenskt och främmande.

Bobergs förslag refuserades och knäckt drog han sig mer eller mindre tillbaka från sina arkitektuppdrag. Efter detta ritade han bara ett fåtal hus, bland andra NK-huset i Stockholm. Han som varit en av landets mest firade och uppburna arkitekter.

Ljuset i visningssalen på ArkDes var bedrövligt. Så fort man lutade sig fram över en ritning, skuggade man själv det man ville titta närmare på. Min kamera fick töja sig till bristningsgränsen. Ändå kunde jag inte låta bli att fotografera. Bemötandet uppvägde dock till stor del det dåliga ljuset.

DSC_6670n

DSC_6669n

DSC_6648n

DSC_6649n

DSC_6650n

DSC_6651n

DSC_6652n

DSC_6653a

DSC_6653b

DSC_6654n

DSC_6656n

DSC_6657n

DSC_6659n

DSC_6660n

DSC_6661n

DSC_6664n

DSC_6666n

DSC_6667n

DSC_6668n

DSC_6679n

DSC_6685n

DSC_6645n

Vilket detaljarbete, vilken fantasi och tankemöda. Vilken handaskicklighet. Och han hade så roligt medan han höll på.

Och nu ska vi kanske få en…   låda. Och en låda är en låda även om den blänker.

Gud sig förbarme.

torsdag 1 december 2016

December


Alphonse Mucha. Les douze mois, De tolv månaderna. Décembre La gelée (frosten). Illustration från Magazine Cocorico, 1899.

Omslag från Magazine Cocorico. December 1898. Alphonse Mucha.

Cocorico var en fransk tidskrift som utgavs mellan åren 1898 och 1902. Den producerades av konstnären Paul-Émile Boutigny och innehöll många bilder från konstnärer i Art Nouveau-rörelsen, bland andra Théophile Steinlen och Alphonse Mucha.