Industrilandskapet, Norrköping

_DSC1671il

Jag har sett skylten länge.

“Industrilandskapet” står det vid motorvägen när man seglar förbi utanför Norrköping. Jaha. Jag har inte reflekterat särskilt mycket över det, utan trott att det är väl något industri- och företagsområde utanför stan, som det ligger tjyvtjockt med företag och industrier i.

Samtidigt har jag vetat att det mitt inne i Norrköping finns något alldeles särskilt utefter Motala ström. Gamla fabriker, kraftverk, dammar och dammluckor. Men jag har inte kopplat ihop det med skylten vid motorvägen.

Och det märkliga är att jag varit i Norrköping flera gånger. Hälsat på vänner. Till och med sovit över. Men jag har inte hittat detta tidigare. Ingen har tänkt på att visa mig.

_DSC1644il

Vad det var som fick mig att vilja kolla upp det här just nu, det vet jag faktiskt inte. Någon nedskribblad uppgift om ett vattenkraftverk vid Motala ström, bilder av det märkliga huset som tycks flyta på vattnet mitt i Strömmen, nån artikel som jag sett nånstans, jag minns inte. Men nu skulle det i alla fall ske. Vi skulle kolla på Industrilandskapet i Norrköping.

_DSC1649il

Jag började min vandring uppströms och gick från söder till norr över älven. Fortsatte längs strömriktningen. Oh-ade och Ah-ade oavbrutet och det blev bara mer och mer. Den ena häftiga gamla fabriksbyggnaden efter den andra. Strömmande vatten överallt och så en häftig gammal fabriksbyggnad till. Och en till.

_DSC1653il

Kameran riktades hit och dit hela tiden, solen stod lågt och ibland blev förutsättningarna för välexponerade bilder lite väl uschliga. Men jag rasslade på ändå. Det blev väldigt många bilder och jag vill så gärna visa de flesta, men vet inte hur jag riktigt ska bära mig åt. Alla i ett inlägg blir bara för mycket.

Jag får göra så att jag delar upp en smula. Mycket fakta finns också om detta välbevarade industriområde från förra sekelskiftet-början av 1900-talet. Detta som en gång var textil- och pappersmecka i Norrköping.

Och jag hoppas att jag på så sätt kan förmedla min version av detta säkerligen välfotograferade industrihistoriaeldorado. Så. Får det bli.

Kommentarer

Populära inlägg